
    Press Release  

 
WOLA        W A S H I N G T O N  O F F I C E  O N  L A T I N  A M E R I C A  
Promoting Human Rights, Democracy, and Social and Economic Justice in Latin America 
 
For More Information Contact: 
John Walsh, WOLA 
jwalsh@wola.org 
(202) 797-2171 

WOLA Criticizes as Arbitrary and as a Violation of Due Process the 
Venezuelan Government’s Handling of RCTV License Non-Renewal 

 
Washington, D.C., May 30, 2007 – The Washington Office on Latin America (WOLA) criticizes 
the Venezuelan government for the arbitrariness and violation of the right to due process that 
marked its decision not to renew the broadcast license that was held by Radio Caracas Television 
(RCTV).   In addition, WOLA is concerned that if the public-service station that will now 
broadcast over the frequencies that had been licensed to RCTV proves to be nothing more than 
an outlet for government positions, with little or no room for dissenting views or for critical 
reporting about the government, then the non-renewal of the RCTV license could also constitute 
a threat to the right to freedom of expression. 
 
WOLA recognizes that the decision to renew or deny a broadcast license lies with the Venezuelan 
government, and that the license to broadcast over the airwaves is neither open-ended nor 
unlimited.  Moreover, the government’s decision was legal, under current Venezuelan law 
governing the administration of the airwaves. 
 
WOLA also recognizes that the right to freedom of expression includes the public’s right to 
receive information and the media’s obligation to report the news as comprehensively and as 
fairly as possible.  In WOLA’s view, RCTV and other private media outlets blatantly violated this 
obligation during the short-lived coup d’ètat against democratically-elected President Hugo 
Chávez in April 2002. 
 
Venezuelan officials have pointed to RCTV’s complicity in the April 2002 coup as ample 
justification for the decision to not renew the station’s license.  But other private media outlets 
that have also been accused by the government of supporting the coup have not been subjected 
to the same treatment as RCTV.  Venevisión, for example, has also been criticized for its role in 
the coup, but its license was renewed even as RCTV’s expired. 
 
This suggests that RCTV was singled out for punishment not only for its role in the coup, but for 
the highly critical stance it has maintained toward the government since then.  The decision not to 
renew the RCTV license thus appeared intended to send a message to other Venezuelan media 
outlets to be wary about criticizing the government too sharply. 
 



Having thus chosen to sanction RCTV outside the judicial process, the government has violated 
the right to due process, imposing punishment for crimes for which RCTV has been neither tried 
nor convicted.  If RCTV has engaged in criminal conduct, as the government maintains (and as 
much publicly available evidence suggests), then the government should have brought formal 
charges and been prepared to substantiate the allegations in a court of law.  
 
To be clear, WOLA’s criticism of the government in no way constitutes an endorsement of 
RCTV’s brand of reporting, much less approval of any role in the coup attempt.  WOLA’s view is 
that RCTV’s leaders put the station at the service of subverting democracy and the rule of law 
during the coup; ironically, they are now in the position of appealing precisely to the principles of 
democracy and the rule of the law.  It is a measure of the government’s troubling handling of the 
matter that RCTV’s leaders can now plausibly cast themselves in the victims’ role. 
 
For More Information Contact: 
John Walsh, WOLA 
jwalsh@wola.org 
(202) 797-2171 
 
 
 
 
 


